Sosialt entreprenørskap – Isandi

Sosialt entreprenørskap er en form for entreprenørskap som er fokusert på løsninger på samfunnets sosiale problemer (for eksempel en forretningsmodell som går ut på å bekjempe fattigdom). Suksess i sosialt entreprenørskap blir ikke målt i profitt, men i hvor stor positiv innvirkning virksomheten har på samfunnet.

Isandi er et norsk firma som jobber for å øke lokale småskalaprodusenters muligheter til å ta del av den globale verdenshandelen. De formidler håndverksprodukter fra mer enn 50 leverandører fra det sørlige Afrika. I tillegg er de engasjert i sosiale utfordringer i ulike lokalsamfunn i det sørlige Afrika, og jobber med faglig utveksling og kompetansebygging både i sør og i nord. Isandis daglige leder er Kjersti Lie Holtar, som også har en egen blogg, Craftprat, hvor hun skriver mye om hva som skjer «backstage».

Isandis visjon (utdrag fra hjemmesiden deres):

Isandis visjon er todelt – vi vil bidra til å redusere fattigdom i sør gjennom bærekraftig grasrothandel, og vi vil bidra til å endre nordmenns syn på Afrika og Afrikas ressurser på en positiv måte.

Produktene de formidler er relatert til håndverkstradisjoner i det sørlige Afrika, teknikkene kan være både gamle og nye. Materialene er ofte nyskapende, som gjenbruksplast, ledninger og emballasje, i tillegg til naturmaterialer som bomull, skjell, lær, gress, osv. Du kan lese mer om Isandi her.

{KSS}

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s