Entreprenørskap i læreplanen og kunst- og håndverksfaget


Med Læreplanverket for kunnskapsløftet (LK06) har entreprenørskap fått en sentral plass i kunst- og håndverksfaget. Under formål med faget står det: ”Kunnskap om form, farge og komposisjon er avgjørende for å lage produkter som fungerer, og for å framføre visuelle budskap på en hensiktsmessig måte. Kunnskapen kan bidra til personlig utvikling som er en forutsetning for målrettet kreativ idéutvikling, visuell kommunikasjon og produksjon. Slik kunnskap vil kunne styrke muligheten for deltakelse i demokratiske beslutningsprosesser i et samfunn der informasjon i økende grad kommuniseres visuelt. Faget gir muligheter for utvikling av entreprenørskap og samarbeid med bedrifter, institusjoner og fagpersoner. I tverrfaglig samarbeid om design og teknologi bidrar faget spesielt med det praktisk-estetiske aspektet ved design” (http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=127655).
I tidligere læreplaner har imidlertid begrepet entreprenørskap vært fraværende, men i Norge har vi likevel en lang tradisjon for at skolen skal kvalifisere unge til å bli oppegående og dyktige mennesker innenfor hjem, samfunn og arbeidsliv. Dette kommer blant annet tydelig frem i den generelle del fra 1993 hvor det står at elevene gjennom opplæringen skal se mulighetene i yrkeslivet og lære hvordan de skal gjennomføre sine ideer. Her finnes fundament for entreprenørielle holdninger og kompetanse. I innledningen står det blant annet at “opplæringen skal kvalifisere for produktiv innsats i dagens arbeidsliv, og gi grunnlag for senere i livet å kunne gå inn i yrker som ennå ikke er skapt” (KUF 1993:5). Kapitlet om “Det skapende mennesket” omhandler skaperkraft og oppfinnsomhet hvor elevene skal opparbeide seg mot til å gå løs på livet og kunne bruke og utvikle videre det de har lært (KUF 1993). I kapitlet om ”Det arbeidende mennesket” står det blant annet at ”arbeid er ikke bare et middel til å skaffe seg utkomme. Det er et særtrekk ved mennesket at det både utprøver, uttrykker og utvikler sine evner i arbeid” (KUF 1993:16). Under overskriften ”Det integrerte mennesket” er det et mål ”- Å gi praktiske ferdigheter for arbeid, yrke og livets konkrete oppgaver – og å by romslige veksvilkår for karakter og følelsesliv” (KUF 1993:40). Dette viser at det er flere og ulike aspekter ved den generelle del av læreplanen som bygger opp under entreprenørskap i opplæringen.

[JH]

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s