Entreprenørskap og likestilling


I handlingsplanen ”Entreprenørskap i opplæring og utdanning” fra 1997 presiseres det at arbeid med entreprenørskap er med på å fremme likestilling. Satsingen på entreprenørskap i grunnskolen skal bidra til at flere skal vurdere å prøve seg som entreprenører. Global Entrepreneurship Monitor (Gem) har gjort en rekke rapporter på entreprenørskap, blant annet ”Report on Women and Entrepreneurship” fra 2007. Behovet for en spesiell oppmerksomhet knyttet til jenter og entreprenørielle ferdigheter og holdninger, samt varierte arbeidsformer og læringsstrategier tilpasset elevenes alder og modning blir påpekt.
Regjeringen har som mål å prioritere entreprenørskap blant kvinner. De ønsker en andel på 40 % kvinnelige entreprenører innen 2013. Mye tyder på at dette er et vanskelig mål og nå, men arbeidet er i gang. Et arbeid som i stor grad er rettet mot grunnskolen. Kunst- og håndverkslærere i grunnskolen i dag opplever likevel at implementeringen av entreprenørskap i undervisningen kan være omfattende, mye på grunn av lite kursing og veiledning. Her er det et behov for rektorer og lærere som ser de ulike mulighetene innenfor entreprenørskapsundervisning. Det er også nødvendig at lærere ser behovet for et spesielt fokus rettet mot jenter. Ungt entreprenørskap et eget opplegg som heter ”Jenter og ledelse” som kan gi gode retningslinjer for dette arbeidet. Har man et fokus på entreprenørskap er det mye som tyder på at flere og ulike aspekter ved den fremtidige grunnskolen kan virke inn og bidra til at flere kvinner velger å starte for seg selv.

[JH]

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s